Qualitative-quantitative analysis, management of the Academic Coordination, Leveling Course 2017 (2) student perspective

Análisis la Gestión de la Coordinación Académica, 2017 (2)

Authors

  • Joe Dik González Arco Profesional independiente
  • Jackeline Pazmiño Castro Profesional independiente
  • Johnny Rodríguez Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Luz Marina Banchón Unidad Educativa Pedro Balda Cucalón

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v3i18.433

Keywords:

Academic Coordination, management evaluation, counterweights

Abstract

 

The objective of this article is to evaluate the management of academic coordination and determine the degree of satisfaction of students in the leveling process in leveling courses at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Work was done under a qualitative-quantitative-descriptive-taxonomic approach, with analysis of each of the variables. The main results show determining aspects with quality, referring to the fragile conditions of infrastructure, access to the minimum necessary didactic and technological means. It is evidenced that 91% of the students were satisfied with regard to the topics learned and their usefulness for the learners in learning. The use of counterweights as a management strategy that mitigates the impact of the deficiencies is verified and finally, it is confirmed that the answers in the evaluation to the students are contradictory before an observable reality, favoring their analysis in subsequent investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bautista, A. y Alba, C. (1997) "¿Qué es Tecnología Educativa?: Autores y significados”. Píxel-bit. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61102/37116

Bartolome, A. (2001). Universidades en la red. ¿universidad presencial o virtual? En Crítica, LII (896), 34-38. Recuperado de: http://www.lmi.ub.edu/personal/bartolome/articuloshtml/2002_AB _critica.pdf

Blanco, R., Astorga, A., Guadalupe, C., Hevia, R., Nieto, M., et al. (2007), Educación de calidad para todos: un asunto de derechos humanos. Documento de discusión sobre políticas educativas en el marco de la II Reunión Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (EPT/PRELAC). Recuperado de: https://www.oei.es/

Castaldi, B. (1974). Diseño de centros educativos. México: Editorial Pax México.

Coll, C. (1987). Psicología y currículum. Ed. Paidós. Barcelona.

Díaz, A. (1992). “Docentes, planes y programas de estudio e institución educativa. Perfiles Educativos Nº 57-58. 3-9.

Errázuriz, L. (2015). Calidad Estética del Entorno Escolar: El (f)actor Invisible. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 81-100. Recuperado de: https://bit.ly/2KYZ8IW

Fraga J. (2019). El número de alumnos en las aulas influye en el aprendizaje. La Hora. Pag. A2.

García, I. (2010). Sistema de evaluación. Recuperado de: https://www.eumed.net/libros-gratis/2010b /687/index.htm

Heras, L.(2001). Espacios culturales y educativos”. Servicio de Publicaciones e Intercambio científico de la Universidad de Málaga.

ISMARU (2016). Sesgos de respuesta en la encuesta (web log post). Recuperado de: https://blog.encuesta.com/sesgos-de-respuesta-en-la-encuesta/

Moreno, T. (2016). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Mexico. UAM

Palladino, E y Palladino, L (1998). Administración Organizacional. Argentina. Espacio.

Picado, M. (2018). Sugerencias didácticas para la implementación de un curso de nivelación en matemáticas: La sistematización de una experiencia en la Universidad Nacional de Costa Rica.Revista Educare, 22,(3). Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n3/1409-4258-ree-22-03-314.pdf

Ramírez, R. C. (2010), “Las TICS en el Aula”, NNTT, Innovación y experiencias educativas. No 45 -6ª, p2.

Salavarrieta, L. (2009). Importancia de las Tics en la educación, Herramientas didácticas en ambientes virtuales de aprendizaje. SED-UNAD. Bogotá.

Santos, G. (1993.). Espacios escolares. Recuperado de: https://bit.ly/2E24CRT

Published

2020-12-03

How to Cite

González Arco, J. D., Pazmiño Castro, J., Rodríguez, J., & Marina Banchón, L. (2020). Qualitative-quantitative analysis, management of the Academic Coordination, Leveling Course 2017 (2) student perspective: Análisis la Gestión de la Coordinación Académica, 2017 (2). Sinapsis, 3(18). https://doi.org/10.37117/s.v3i18.433