Classroom management in mathematical training processes applied to students

Authors

  • Karina E. Calderón Montes Universidad Técnica de Manabí
  • Dr. Humberto Pastor Castillo Quintero Universidad de los Andes de Venezuela

Keywords:

Classroom management, training processes, educational challenge, motivation

Abstract

The present work analyzes the classroom management that facilitates the educational challenge in the current environment for the teaching of mathematical knowledge, which has represented one of the areas that frame a very complex and incomprehensible degree of understanding, when the student does not acquire the necessary interest. for the subject, for this reason in the Lieutenant Hugo Ortiz Garcés Private Educational Unit with military discipline, the training processes are strengthened through pedagogical strategies that allow for meaningful and effective learning in mathematics, bearing in mind that technology is a means that it became part of education and took a lot of strength with the Covid-19 pandemic, becoming the only way to communicate, contact and study. After applying the necessary strategies in the student such as both intrinsic and extrinsic motivation, strengthening confidence and self-esteem and giving way to the acquisition of knowledge, it was obtained that of 100%, only 25% could not have an adequate understanding. of the subject, reaching the conclusion that parents play such an important, necessary and irreplaceable role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. P. Novak, J. D., Hanesian, H. (1983): “Psicología educativa. Un punto de

vista cognoscitivo”. Trías Ed., México (1983)

Armas, T. A. (2020). De Evaluación de la Faceta Epistémica del Conocimiento Didáctico- Matemático de Futuros Profesores de Matemáticas en el Desarrollo de una Clase Utilizando Funciones. v. 34, n. 66. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n66a06.

Bernal, L. P. (2021). Prácticas pedagógicas innovadoras mediadas por las TIC. EDUCACION, 30(59). doi:http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202102.012

Faivovich, B. (2021). 5 ideas de como mejorar el rendimiento en matemáticas5 ideas de como mejorar el rendimiento en matemáticas. Obtenido de https://www.emprendejoven.cl/5-ideas-de-como-mejorar-el-rendimiento-en-matematicas/

Gutiérrez, M., Gil, H., Zapata, M., Parra, L. y Cardona, C. (2018). Uso de las herramientas digitales en la enseñanza y aprendizaje universitario. Una propuesta pendiente por construir. Manizales: Universidad Católica de Manizales

Gutierrez, M. C., Gil, H., Maria Teresa, Z., Lina Rosa, P., & Claudia Esperanza, C. (2018). Uso de las herramientas digitales en la enseñanza y aprendizaje universitario (Vols. 60-63). Manizales: Universidad Católica de Manizales. Obtenido de https://www.ucm.edu.co/wp-content/uploads/2021/03/Uso_herramientas_digitales_vf.pdf

Ortiz, F. (2019). Los retos de las innovaciones educativas hoy: los docentes, las escuelas y los centros de innovación. Revista Educación y Ciudad, 2(37), 91-101. https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2150

Mendivil Rosas, G., Valenzuela Cabanillas, D. M., Hernández Mesa, L., & García Salazar, M. (2017). El proceso formativo y la trayectoria escolar de los futuros profesores de matemáticas. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación Y Sociedad, 4(7). Recuperado a partir de https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/636

Palabra maestra, (2017) https://www.compartirpalabramaestra.org/actualidad/blog/los-5-desafios-de-la-educacion-en-el-siglo-xxi

Parra, L. y Agudelo, A. (2020). Innovación en las prácticas pedagógicas mediadas por TIC. En R. Canales y C. Herrera (eds.). Acceso, democracia y comunidades virtuales (pp. 51-64). Buenos Aires: CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm00v8.6

PARRA BERNAL, Lina y RENGIFO RODRIGUEZ, Karen. Prácticas pedagógicas innovadoras mediadas por las TIC. Educación [online]. 2021, vol.30, n.59, pp.237-254. ISSN 1019-9403. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202102.01

Pila, J. C., Andagoya, W. y Fuertes, M. (2020). El profesorado: Un factor clave en la innovación educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), 212-232. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1327

Recio Mayorca, J., Gutierrez Esteban, P., & Suarez Guerrero, C. (2021). Práctica reflexiva docente: eje impulsador de la retroalimentación formativa. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1). doi:https://doi.org/10.32870/ap.v13n1.1921

Rivas, A. (2017). Cambio e innovación educativa: las cuestiones cruciales. Buenos Aires: Santillana.

RODRÍGUEZ MORENO, J., MOLINA JAÉN, M. D., & MARTÍNEZ LABELLA, M. J. (2019). Análisis de la importancia de la programación didáctica en la gestión docente del aula y del proceso educativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(1), 115-130. Obtenido de https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=27466169007

Salas Rueda, R. A., Salas Rueda, E. P. & Salas Rueda, R. D. (2019). Percepciones de los estudiantes sobre el uso de la tablet en el salón de clases considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático. Campus Virtuales, 8(1), pp. 75-86.

Tusell, X. A. (2017).. tendencias internacionales emergentes para la transformación de la educación: aportes y reflexiones. Ciudad Autónoma de Buenos Aires(48), 28-33. Obtenido de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852017000200004&lang=es

Yuen, A. H., Cheng, M. & Chan, F. H. (2019), Student satisfaction with learning management systems: A growth model of belief and use. British Journal of Educational Technology, 50, pp. 2520-2535. DOI: 10.1111/bjet.12830

Valenzuela, J. (2017). La innovación como objeto de investigación en educación: problemas, tensiones y experiencias. En M. Ramírez y R. Valenzuela (eds.), Innovación educativa. Investigación, formación y visibilidad (pp. 29-50). Madrid: Editorial Síntesis S. A.

Published

2023-06-28

How to Cite

Calderón Montes, K. E., & Castillo Quintero, D. H. P. (2023). Classroom management in mathematical training processes applied to students. Sinapsis, 1(22). Retrieved from https://www.itsup.edu.ec/myjournal/index.php/sinapsis/article/view/776