Clima del aula y desempeño laboral de los docentes de la Unidad Educativa “13 de Octubre”, Ecuador, 2021

Authors

  • Kely Jasennia Palacios Vélez Universidad César Vallejo, Piura – Perú

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v24i1.961

Keywords:

Classroom environment, job performance

Abstract

The current entitlid  research entitled “classroom environment and work performance at 13 de Octubre  high school, Ecuador, 2021” had as objective to determine the relationship between classroom climate and work performance of the 13 de Octubre high school. The research put forward the hypothesis that affirmed that  the classroom environment is significantly related to the  work performance of the Educational Unit “Octubre 13”, Ecuador, 2021. The simple consisted of 50 teachers from the 13 de Octubre hogh School.

 

The study is non-experimental, with an assoclative correlational design, with a basic a basic quantitative methodology, the survey technique was applied, and the validation of two questionnaires made up of 60 items with ordinal scale responses was carried out, in addition, SPSS statistic versión 22 free software was used. It was used to process the information.

 

The results obtained in (table 6) showed that according to the values of sig. 0.000 and Spearman's rho 0.605 reached. Therefore, the null hypothesis is rejected and the researcht hypothesis is approved. In conclusion, it is allowed to affirm that there is a significant relationship between the classroom environment and work performance of the 13 de Octubre hig scool, Ecuador, 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(Anchundia Rivadeneira, G. (2015). El clima escolar y su influencia en el proceso enseñanza –aprendizaje. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6352/1/T2698-MGE-Anchundia-El%20clima.pdf

(Dakota del Norte). 1 de octubre de 2021 de http: // file: /// C: /Users/Admin-Mineduc/Downloads/87305-Texto%20del%20art%C3%ADculo-299436-2-10-20210428.pdf

Aron, & Milicic. (2010). Factores que inciden en el clima de aula universitario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 11(3-4). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/270/27018888004.pdf

Baños & Arráyales, 2020 - Buscar con Google. Google.Com. https://www.google.com/search?q=Ba%C3%B1os+%26+Arrayales%2C+2020&rlz=1C1AVFB_enEC753EC753&oq=Ba%C3%B1os+%26+Arrayales%2C+2020&aqs = chrome...69i57.1538j0j7 & sourceid = chrome & ie = UTF-8

Bautista, R., Cienfuegos, R., & Aguilar, E. (2020). Job performance from a theoretical perspective. Revista de Investigación Valor Agregado, 7(1), páginas 109-121. doi:https://doi.org/10.17162/riva.v7i1.1417

Benavidez, V., Benavidez, V., & Flores, R. (3 de Enero de 2019). The importance of emotions for the neurodidactics. Winblu Rev. Estud. De Psicología. file:///C:/Users/ADMIN-MINEDUC/Downloads/Dialnet-LaImportanciaDeLasEmocionesParaLaNeurodidactica-6794283.pdf http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/20.500.11962/20826/3/CRUZ%20Duarte%20rocio%20%20JOHANNA.pdf

Boada Llerena, N. (Octubre de 2019). Satisfacción laboral y su relación con el desempeño laboral en una Pyme de servicios de seguridad en el Perú. 3(1). Doi: http://dx.doi.org/10.20511/jefib.2019.v3n1.398

Caldera Salcedo, D., & Pérez Palencia, K. (2020). I Strengthening the scientific competence of inquiry in the natural sciences learning process in 5th grade students. Córdoba, Colombia. https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstream/handle/ucordoba/3804/I%20Simposio%20Internacional%20sobre%20Investigaci%C3%B3n%20en%20la%20ense%C3%B1anza%20de%20las%20ciencias.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Campbell et al. (1990). Desempeño laboral. 114. file:///C:/Users/ADMIN-MINEDUC/Downloads/1417-Texto%20del%20art%C3%ADculo-2387-2-10-20211026.pdf

Carmen, C. (Diciembre de 2004). La disciplina en el aula: Reflexiones en torno a los procesos de comunicación. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación, 4(2). https://www.redalyc.org/pdf/447/44740202.pdf

Castillo, M. (2018). El bienestar psicológico y su relación con el desempeño laboral de los docentes de la Institución Educativa. http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/7653

Chávez Pullas, MK y Henríquez Jiménez, EV (2020). La gestión del conocimiento y su relación con el desempeño laboral de los docentes en las instituciones educativas fiscales de la zona 8 del Ecuador, 2019. (S/f-i). Edu.ec. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19092/4/UPS-GT002973.pdf

Chiavenato. (2007). https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/25984/Tello_DA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiavenato. (2017). Motivación y desempeño laboral. Ordoñez_RLC-SD.pdf: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/58360/Ordo%C3%B1ez_RLC-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiavenato. (2027). Motivación y desempeño laboral. Ordoñez_RLC-SD.pdf: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/58360/Ordo%C3%B1ez_RLC-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chiavenato. (Enero de 2014). Competences and working performance of the managers in the autonomous institutions dependent of the mayoralty of Mara mucipality in Zulia state. Redalyc.Competencias y desempeño laboral, 17(39). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/676/67630574009.pdf

Reto Andrea Clima institucional y desempeño docente en la Universidad César Vallejo, Lima Este, 2017 Edu.pe. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/12368/Reto_HAG.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodríguez Bellina, S., & Castañeda Vergara2, J. (2018). The climate in the classroom of teachers of the departments of sciences and humanities of the Universidad Privada Antenor Orrego de Trujillo. 2018. 30(2). doi:10.22497/PuebloCont.302.17

Ecuador, M. d. (19 de 04 de 2021). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/05/Ley-Organica-Reformatoria-a-la-Ley-Organica-de-Educacion-Intercultural-Registro-Oficial.pdf

Elmys Escribano Hervis. (30 de Mayo de 2018). The Performance of Teachers as a Factor Associated with Educational Quality in Latin America. Revista Educación, 42(2). doi:https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

ESPACIOS., R. (2018). Clima escolar y desempeño docente. Espacios, Vol. 39 (Nº 35). https://www.revistaespacios.com/a18v39n35/18393505.html

García Retana, J. (vol. 36, núm. 1, 2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje.

Herzberg, (2010) Dimensiones desempeño laboral (14 de octubre de 2021, de https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/3242/TM%20AD-Gp%204467%20G1%20-%20Guillen%20Pe%C3%B1a%20Delia%20Rosa.pdf?sequence=1&isAllowed=y https://www.redalyc.org/pdf/3382/338252055002.pdf

José, G. (2012). The Emotional Intelligence, its importance in the learning process. Redalyc, 36(1). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/440/44023984007.pdf

Karina, L. (2017). Relación entre el clima escolar y la calidad educativa en los alumnos de quinto de secundaria de la Institución Educativa Teniente Coronel Pedro Ruiz Gallo - 2016. Obtenido de universidad nacional de educación: https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/2110/TM%20CE-Du%203853%20L1%20-%20Luna%20Flores.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-06-30

How to Cite

Palacios Vélez, K. J. (2024). Clima del aula y desempeño laboral de los docentes de la Unidad Educativa “13 de Octubre”, Ecuador, 2021. Sinapsis, 24(1). https://doi.org/10.37117/s.v24i1.961