GREAT ICT, with orientation to soft skills
GENIALES TIC
DOI:
https://doi.org/10.37117/s.v1i14.195Keywords:
Competencies, personal development, skills, Information and Communication Technologies (ICT)Abstract
This article is about the results of a mixed evaluative research with an emphasis on the qualitative paradigm, whose general objective is to analyze the effects of the Educational Project mediated by Information and Communication Technologies (ICT), GENIALES-TIC, in the development of soft skills of teachers and teaching directors of the Institution Educative Agricultural Technician of Sincerín (Institución Educativa Técnica Agropecuaria de Sincerín, INETASIN).
The effects are analyzed based on the Guskey model, in relation to the specific objectives of the project. It takes into consideration the reaction of the participants to the Program itself, the learnings about multiple intelligences and the discovery of their main talents, as well as the strengthening of character, emotional intelligence and defining their personal life projects. The effects on the Educational Institution are also analyzed, as well as on the work environment, the changes on the Institutional Educational Program (PEI), the application of the new learnings in the classroom and the motivation of the students.
The Program received an excellent review from directors and teachers, with a grade of 4.86/5.00, which indicates great value of the Program. As far as the learnings, it can be highlighted that they show more knowledge related to the skills they have worked on.
They report improvements in the work climate; they have made important adjustments to the Institutional Educational Project PEI, to incorporate the competences of the Project. They express the intention to focus more attention on the talents of students and add a subject to work soft skills from preschool to High School.
Downloads
References
Araújo, A. (2017). Aprender a Vivir Mejor (cuarta edición). Cartagena, Colombia.: Imprima.
Arnal, J., Del Rincon, D., & Latorre, A. (1992). Investigación Educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
Buckingham, M., & Clifton, D. (2011). Ahora, descubra sus fortalezas (Nomos Impresores). Bogotá, Colombia.
Covey, S. R. (2010). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva (Paidós).
Dolev, N., Leshem, S. (2016). Developing emotional intelligence competence among teachers. Recuperado de: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13664530.2016.1207093
Goleman, Daniel. (2013). La Inteligencia Emocional (25a. Edición). Mexico: Nomos impresores.
Guskey, T. (2002). “Does It Make a Difference? Evaluating Professional Development”. Recuperado de https://uknowledge.uky.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1005&context=edp_facpub
Heckman, J., Kautz, T., (2012) Hard evidence on soft skills https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0927537112000577?via%3Dihub
López, P. L. (2004). Población Muestra y Muestreo. Punto Cero, 09(08), 69–74.
Mackey, J., & Sisodia, R. (2016). Capitalismo consciente (1a.). Barcelona: Editorial Urano.
Navarro, R. (2016). Personas felices y muy efectivas (Instituto Latinoamericano de Liderazgo). Colombia.
OECD. (2016). Education in Colombia. https://doi.org/10.1787/9789264250604-en
Papalia, D., Wendkos, S., Duskin, R.,. (2010). Desarrollo Humano (undécima edición). Recuperado de https://iessb.files.wordpress.com/2015/03/175696292-desarrollo-humano-papalia.pdf
Robinson, K., & Aronica, L. (2016). El Elemento. Bogotá.
Robinson, K., & Aronica, L. (2016). Escuelas Creativas, La Revolución que está transformando la educación. Bogotá: Penguim Random House, Grupo Editorial,.
UNESCO. (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El Copyright posee el propósito de proteger tanto la propiedad intelectual de los autores como sus resultados. El comité editorial de la Revista Sinapsis se compromete con los autores a proteger, defender y preservar tanto su trabajo como su reputación, y toma muy en serio las acusaciones de infracción, plagio, disputas éticas y fraude. Si un autor se da cuenta de un posible plagio, copia de resultados, fraude o infracción, le rogamos que se comunique con la mayor brevedad posible con el comité editorial de la revista Sinapsis.
CC BY-NC-ND: esta licencia permite a los reutilizadores copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato solo sin adaptarlo, solo con fines no comerciales y siempre que se le atribuya al creador.
Términos de Licencia:
Reconocimiento: debe otorgar el crédito correspondiente, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
No comercial: no puede utilizar el material con fines comerciales.
No Derivada: si remezcla, transforma o construye sobre el material, no puede distribuir el material modificado.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia.
El autor esta en la obligación de seguir las exigencias según lo instruido en la licencia ubicada en el enlace: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es