Perception of accounting professionals about the risk factors that violate ethics

Threats to accounting ethics

Authors

  • Eduardo Armando Avendaño Sanguino Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Gladys Hernández Romero Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v1i22.759

Keywords:

Ethics, deontology, educational personnel, university student, teacher's responsibility

Abstract

The public accountant has great references to acquire ethical knowledge, at the international level the International Ethics Standards Council for Accountants developed the International Code of Ethics for accounting professionals, and at the national level in Mexico, the Mexican Institute of Public Accountants (IMPC) issued the Code of Professional Ethics. The objective of this research is to publicize the perception of accounting professionals about the risk factors that violate professional ethics, addressing with it the frequency in which they usually occur. Therefore, it is of a non-experimental type, designed in a descriptive manner under a deductive method, in the same way documentary and field techniques were applied, in turn the quantitative approach was implemented since surveys were applied, the sample population comprises of 51 higher education teachers who teach classes in the Bachelor of Public Accounting, belonging to the municipality of Centro, state of Tabasco, Mexico, during the period of time October - December of the year 2021. The results show that accounting professionals perceive threats towards the code of ethics generally infrequently, and when these occur very frequently they are related to conflicts of interest and due to the influence of bosses and superiors, thus concluding that from their experience in the labor field, accounting teachers should provide guidance to future generations of public accountants about the threats they must avoid or minimize, in order to c Contribute to the dignity of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo, M. y Viloria, O. (2017). La dignidad humana y el bien común como valores del profesional de la contabilidad. Actualidad Contable FACES, 20(35). Recuperado de: https://biblat.unam.mx/es/revista/actualidad-contable-faces/articulo/la-dignidad-humana-y-el-bien-comun-como-valores-del-profesional-de-la-contabilidad

Amaro, M. C. (2015). Ética social, profesional, profesoral y de la ciencia. MediSur, 13(6), 714-721. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180043167003

Bedoya, L., Sánchez, X., y Sánchez, S. (2021). Ética y responsabilidad social como mecanismos de formación integral para el ejercicio profesional del Contador. Entramado, 17(2), 146-161. DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7829

Beltrán, I. y Gómez, H. (2020). Control interno y ética profesional en Actividades Vulnerables. Revista Contaduría pública. Recuperado de: https://contaduriapublica.org.mx/2020/02/07/control-interno-y-etica-profesional-en-actividades-vulnerables/

Cerino, R., y Hernández, G. (2021). La importancia de la ética en la profesión contable. Revista Científica Sinapsis, 2(20). DOI: https://doi.org/10.37117/s.v2i20.547

García, R. (2020). Formación secretarios en la práctica de valores éticos y morales en la atención al público. Revista Sinapsis, 1(16). DOI: https://doi.org/10.37117/s.v1i16.298

Hernández, J., Franco, D., Galindo, S., y Bernal, O. (2020). La dimensión ética del contador público en el caso Odebrecht. Revista Espacios, 41(47), 27-41. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a20v41n47/20414703.html

IESBA. (2018). Código de Ética para Profesionales de la Contabilidad. Recuperado de: https://www.ethicsboard.org/publications/c-digo-de-tica-para-profesionales-de-la-contabilidad

Instituto Mexicano de Contadores Públicos. (2015). Código de Ética Profesional. 10a Ed. México: CINIF.

Martínez, H. (2020). Código de Ética Profesional VS Norma de Control de Calidad. Revista Contaduría pública. Recuperado de: https://contaduriapublica.org.mx/2020/03/02/codigo-de-etica-profesional-vs-norma-de-control-de-calidad/#:~:text=El%20C%C3%B3digo%20de%20%C3%89tica%20Profesional%20(el%20C%C3%B3digo)%20emitido%20por%20el,de%20servir%20al%20inter%C3%A9s%20p%C3%BAblico.

Martínez, J., y Peñaloza, M. M. (2018). Análisis de cinco casos antiéticos en el actuar profesional del contador público y sus consecuencias disciplinarias. Universidad de La Salle. [Trabajo de grado]. Recuperado de: https://ciencia.lasalle.edu.co/contaduria_publica/675

Matos, L. (2020). El Contador Público y su desarrollo profesional como docente. Revista Contaduría pública. Recuperado de: https://contaduriapublica.org.mx/2020/11/13/el-contador-publico-y-su-desarrollo-profesional-como-docente/

Munevar, R., Moreno, M., y Castellanos, S. (2020). Acercamiento a las categorías: profesional en contaduría pública y la cultura, como criterios de análisis en la percepción del contador público. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(2), 1-17. DOI: https://doi.org/10.22579/23463910.208

Ortiz, G. (2016). Sobre la distinción entre ética y moral. Isonomía. Revista de Teoría y Filosofía del Derecho, (45),113-139. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=363648284005

Paredes, M., Guachamboza, R., y Velasteguí, L. (2020). Un análisis regional de la ética en la formación del Contador Público como pilar fundamental para combatir la corrupción. Revista Ciencia Digital, 4(1.1), 45-69. DOI: https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v4i1.1..1163

Prado, G. (2016). La moral y la ética: Piedra angular en la enseñanza del derecho. Opción, 32(13),369-390. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483019

Rejón, S. (2020). Ética del Contador Público como docente. Revista Contaduría pública. Recuperado de: https://contaduriapublica.org.mx/2020/08/05/etica-del-contador-publico-como-docente/

Santillán, R. (2020). El docente como formador de otras profesiones. Revista Contaduría pública, 10-12. Recuperado de: https://imcp.org.mx/revista-contaduria-publica-agosto-2020/

Vargas, C., y Católico, D. (2016). La responsabilidad ética del Contador Público. Revista Activos, 7(12), 121- 134. DOI: https://doi.org/10.15332/s0124-5805.2007.0012.05

Velásquez, Y., Rojas, I., Camargo, J., y Fuentes, G. (2020). Importancia de la Ética y Auditoria al Interior de las Organizaciones. Revista GEON (Gestión, Organizaciones y Negocios), 7(2), 1-10. https://doi.org/10.22579/23463910.198

Published

2023-06-28

How to Cite

Avendaño Sanguino, E. A., & Hernández Romero, G. (2023). Perception of accounting professionals about the risk factors that violate ethics: Threats to accounting ethics. Sinapsis, 1(22). https://doi.org/10.37117/s.v1i22.759