La educación familiar en el proceso de enseñanza – aprendizaje del educando

Authors

  • Roberth William Zambrano De La Torre Instituto Superior Tecnológico Portoviejo con condición Superior Universitario
  • Gema Stefany Barreiro Mendoza Instituto Superior Tecnológico Portoviejo con condición Superior Universitario
  • Rosa Genoveva De La Torre Mendoza Unidad Educativa “13 de Octubre”
  • Graciela Isabel De La Torre Mendoza Unidad Educativa 13 de Octubre

DOI:

https://doi.org/10.37117/s.v23i1.865

Keywords:

familia, enseñanza, aprendizaje, docente, educando, estudiante

Abstract

The role of the family is very important in the education of the students, since they reflect values, principles and emotions that allow the student to function in the educational environment, the objective of the research was to evaluate family education in the process of teaching-learning from the actions developed in the Educational Unit 13 de Octubre considering that it is a necessary topic for the educational community, for this reason, in the present article the theoretical foundations and the results of an exploratory study developed with the objective of Investigate the causes of the previously mentioned educational problems. The survey and interview technique was used as methodology. Finally, an approach is made to the causes that are limiting the participation of the family in the school process as an essential aspect to solve the problem investigated. In addition, among the most relevant results, a limited incidence of the home in school life was evidenced, through multiple factors such as time, the level of preparation of the parents or the available resources, whether financial or material, that make it difficult to and cause the incorrect intervention of the family in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal Martínez de Soria, A., & Sandoval Estupiñan, L. Y. (2013). «Parentalidad positiva» o ser padres y madres en la educación familiar. Estudios sobre Educación, 133-149. https://doi.org/10.15581/004.25.1885

Bracamonte Sardinas, R., & Siraide Castedo, L. (2022). Enseñanza por competencias en la Educación Primaria. Portal de la Ciencia, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.306

Medina Rubio, R. (1990). La educación personalizada en la familia. Rialp.

Muñoz, M. C. (2009). LA IMPORTANCIA DE LA COLABORACIÓN FAMILIA- ESCUELA EN LA EDUCACIÓN.

Navas, J. L. P. (2010). La educación familiar en la familia del pasado, presente y futuro. Educatio Siglo XXI, 28.

Neira, R., & Alexandra, G. (s. f.). Participación de los padres de familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los niños de Quinto de Básica de la Escuela de Educación Básica General Antonio Farfán, del cantón Cuenca, 2018–2019.

Picón, D., & Melian, Y. A. (2014). La unidad de análisis en la problemática enseñanza-aprendizaje. Informes Científicos Técnicos - UNPA, 6(3), 101-117. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v6i3.106

Reyes-Meza, O. B., & Ávila-Rosales, F. M. (2016). La familia y su incidencia en el proceso educativo de los estudiantes de Enseñanza General Básica: Estudio de caso.

Rodriguez.pdf. (s. f.).

Schiefelbein, E. (1992). RELACION ENTRE LA CALIDAD DE LA EDUCACION Y EL MODELO DE ENSEÑANZA FRONTAL EN AMERICA LATINA.

Tyrell, H., & Vanderstraeten, R. (2017). Familia y escuela: Algunas reflexiones sobre la diferenciación interna del sistema de la educación. Revista Mad, 0(36). https://doi.org/10.5354/0718-0527.2017.46139

Universidad Alberto Hurtado, Gubbins, V., & Ibarra, S. (2016). Estrategias Educativas Familiares en Enseñanza Básica: Análisis Psicométrico de una Escala de Prácticas Parentales. Psykhe (Santiago), 25(1), 1-17. https://doi.org/10.7764/psykhe.25.1.773

Vaccotti, R. (2019). La relación familia-institución educativa en enseñanza media: Perspectivas de docentes de secundaria. Páginas de Educación, 12(1), 164. https://doi.org/10.22235/pe.v12i1.1787

Vigueras-Moreno, J. A. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje Family role in the teaching-learning process O papel da família no processo de ensino-aprendizagem. 6.

Published

2023-12-31

How to Cite

Zambrano De La Torre, R. W., Barreiro Mendoza, G. S., De La Torre Mendoza, R. G., & De La Torre Mendoza, G. I. (2023). La educación familiar en el proceso de enseñanza – aprendizaje del educando. Sinapsis, 23(1). https://doi.org/10.37117/s.v23i1.865